smutna kobieta

Co zrobić, gdy waga stoi w miejscu?

Jesteśmy na diecie, chudniemy i nagle waga staje w miejscu. I ani drgnie! Co się dzieje? Gdzie popełniamy błąd? Zastój w procesie odchudzania to normalne zjawisko. Pojawia się na ogół po zrzuceniu części nadwagi, często demotywując nas do dalszej pracy. Nie warto się poddawać. Należy zdiagnozować przyczynę, która sprawiła, że nas masa ciała przestała spadać.

Pamiętajmy, że odchudzanie nie jest jednostajnym procesem, w którym z każdym dniem będzie ubywać tyle samo kilogramów. Bywają dni lepsze i gorsze. Trzeba się na to przygotować i nie popadać  we frustrację, która doprowadzi do porzucenia diety. W momentach, w których masa ciała stoi w miejscu przez dłuższy czas warto zastanowić się co jeszcze możemy zrobić, aby wspomóc odchudzanie.

Przeanalizujmy dietę

panikaPierwszym krokiem powinno być przeanalizowanie dotychczasowego sposobu odchudzania się.  Na początku należy przyjrzeć się swojej diecie. Być może przyczyną jest źle dobrana wartość energetyczna. Bardzo niekorzystny jest start ze zbyt niską kalorycznością jadłospisu. Sprawia to, że nasz organizm przestawia się na tryb oszczędzania i zamiast spalać zbędny tłuszcz, gromadzi jego zapasy. W ten sposób nasz metabolizm przyzwyczaja się do nowej sytuacji, którą jest niski dowóz energii i ubezpiecza się na wypadek głodówki.

Zadbajmy o to, aby wartość energetyczna diety była prawidłowa i pozwalała nam na stopniową redukcję masy ciała. Można spróbować zwiększyć ilość kalorii w diecie, jednak z zachowaniem ujemnego bilansu energetycznego. Przemiana materii potrzebuje jasnych informacji: odchudzam się, ale nie głodzę. Należy dostarczać organizmowi niezbędne pożywienie w ilości potrzebnej do redukcji tkanki tłuszczowej. Zaleca się dzienny deficyt 500-1000 kcal, tak aby wartość energetyczna diety nie spadała poniżej 100 kcal na dobę. Warto pamiętać o prawidłowej liczbie posiłków.

Zbyt długie przerwy miedzy nimi również niekorzystnie wpływają na nasz metabolizm. Warto zatem zwiększyć liczbę posiłków w diecie i pamiętać, aby były małe i odpowiednio zbilansowane. Regularne odżywianie się przyspiesza metabolizm. Czasem pomaga zwiększenie ilości białka w diecie, gdyż generuje ono większy wydatek energetyczny potrzebny do jego strawienia. Do diety można także wprowadzić naturalne wspomagacze odchudzania jak chili, imbir, kawa, zielona lub czerwoną herbata.

Przyjrzyjmy się aktywności

Zbyt mała intensywność ćwiczeń lub krótkie treningi to kolejny powód zastoju masy ciała. Często wydaje nam się, że ilość czasu, którą poświęcamy na aktywność fizyczną jest wystarczająca. Prawda okazuje się inna. Jeśli chcemy schudnąć, aktywność fizyczną powinniśmy podejmować każdego dnia. Najlepiej przez około 45 minut. Tylko taka intensywność pozwoli nam szybciej i skuteczniej wyszczuplić sylwetkę. Właściwy dobór treningu i ćwiczeń również powinien sprzyjać odchudzaniu. Robienie brzuszków czy ćwiczeń wysmuklających uda nie zdarza się na zbyt wiele jeśli uprzednio nie wykonamy treningu kardio, który pozwala spalać tłuszcz.

Przyczyną braku efektów diety może być także stres, który zwiększa stężenie kortyzolu we krwi, hormonu spowalniającego metabolizm i zwiększającego apetyt na słodycze. Zaburzenia snu związane ze stresem również niekorzystnie wpływają na przemianę materii.

Jeśli jesteśmy pewni, ze nasza dietę jest prawidłowo dopasowaną do potrzeb, a aktywność fizyczną podejmujemy regularnie udajmy się po pomoc do lekarza. Być może przyczyną braku efektów diety jest choroba. Za zaburzenia masy ciała najczęściej odpowiedna rozchwiana gospodarka hormonalna i choroby, takie jak: Hashimoto, niedoczynność tarczycy czy zespół Cushinga lub policystycznych jajników.

 

 

Dodaj Komentarz

Twój adres email nie będzie wyświetlany.Wymagane pola są oznaczone *

*