para w kuchni

Dieta zbilansowana

Jeśli pragniemy cieszyć się zdrowiem i witalnością powinniśmy zmienić swój styl życia na zdrowy. Zmiana stylu życia wiąże się przede wszystkie ze zmianą diety na zbilansowaną oraz z wdrożeniem regularniej aktywności fizycznej. Dieta zbilansowana nie jest krótkotrwałym planem mającym na celu utratę zbędnych kilogramów. To wytyczne i zasady, których należy przestrzegać przez cały życie, aby móc cieszyć się zdrowiem i zgrabną sylwetką. 

 

Krótko o problemie

Otyłość i nadwaga charakteryzują się nadmierną ilością tkanki tłuszczowej podskórnej, która sprawia, że ważymy więcej niż powinniśmy. Eksperci  z wielu organizacji alarmują, że w dzisiejszych czasach otyłość stała się chorobą cywilizacyjną, która zagraża życiu. Konsekwencjami nadmiernej masy ciała są przede wszystkim: nadciśnienie tętnicze, choroba niedokrwienna serca, cukrzyca typu 2 i choroba zwyrodnieniowa stawów. Każda z nich negatywnie wpływa na nasze zdrowie i życie. Zmniejsza jego komfort, pogarsza samopoczucie, a niekiedy może przyczyniać się do kalectwa.  Dlatego już dziś należy zadbać o utrzymanie prawidłowej masy ciała. Możemy to osiągnąć stosując zbilansowany plan żywieniowy oraz regularnie uprawiając sport.

Zbilansowana dieta dla każdego

Dieta zbilansowana jest zalecanym sposobem żywienia dla osób w każdym wieku. Jest także dobrym sposobem na właściwe i racjonalne odchudzanie. Podstawę zbilansowanej diety stanowi regularne spożywanie 4-5 posiłków w ciągu całego dnia. Powinny być małe objętościowe, bogate w cenne składniki odżywcze oraz odpowiednio skomponowane w zgodzie z naszymi preferencjami żywieniowymi. Wartość energetyczna diety dopasowywana jest indywidualnie, a w oparciu o nią ustala się wartość odżywczą, czyli kobieta z zakupamizawartość białek, tłuszczów i węglowodanów oraz witamin i składników mineralnych. Celem racjonalnego żywienia  jest utrzymanie prawidłowej masy ciała, zapobieganie nadwadze i otyłości oraz chorobom, do powstania których przyczynia się nadmierna masa ciała. Zbilansowana dieta to taki sposób żywienia, który zapewni nam optymalną ilość wszystkich niezbędnych składników odżywczych niezbędnych do zachowania równowagi i zdrowia. Zasady racjonalnego odżywianie zostały stworzone w oparciu o Piramidę Zdrowego Żywienia, której autorem jest Instytut Żywności i Żywienia. Piramida ta posiada pięć poziomów, z których każdy mówi o częstotliwości  oraz rodzaju zalecanych w naszej diecie pokarmów, które należy spożywać każdego lub prawie każdego dnia. U podstawy konstrukcji znajdują się najważniejsze produkty, których nie może zabraknąć w naszym codziennym jadłospisie. Na samej górze odnajdziemy produkty, które w naszym menu powinny występować sporadycznie. W oparciu o piramidę stworzono 10 najważniejszych zasad prawidłowego odżywiania się. Wcielenie ich w życie pomoże nam w pełni wykorzystywać potencjał naszego organizmu oraz cieszyć się zdrowiem, witalnością i dobrym samopoczuciem każdego dnia.

Oto 10 kluczowych wskazówek jak prawidłowo odżywiać się każdego dnia:Dbanie o różnorodność spożywanych posiłków. W codziennej diecie powinny znaleźć się wszystkie grupy produktów spożywczych.

  1. Pełnoziarniste produkty zbożowe, znajdujące się u podstawy piramidy powinny stanowić bazę dla naszego odżywiana. Są one źródłem błonnika pokarmowego i cennych witamin.
  2. piramidaPicie mleka i spożywanie naturalnych produktów mlecznych takich jak maślanka, kefir i jogurt to bardzo dobry sposób na dostarczenie organizmowi cennego pierwiastka jakim jest wapń.
  3. Umiar w spożywaniu mięsa ze względu na wysoką zawartość tłuszczów i cholesterolu. Na co dzień warto zastąpić je rybami lub roślinami strączkowymi.
  4. Warzywa i owoce powinniśmy spożywać każdego dnia. Są one bombą witaminową o niewielkiej wartości energetycznej.
  5. Umiar w spożywaniu tłuszczów, zwłaszcza zwierzęcych to najważniejszy krok w zapobieganiu chorobom serca.
  6. Unikanie cukru i słodyczy, gdyż są to jedynie puste kalorie i produkty ubogie w składniki odżywcze, witamin, mikro- i makroelementy.
  7. Ograniczenie spożycia soli i zastąpienie jej świeżymi lub suszonymi ziołami.
  8. Unikanie nadmiernego spożywania alkoholu. Jest on szkodliwi i kaloryczny.
  9. Wypijanie odpowiedniej ilości wody. Dziennie około 2 litrów niskozmineralizowanej, niegazowanej. Wodę należy pić często, w małych ilościach.

Stosowanie w swoim życiu zasad prawidłowego odżywiania się pomoże nam w utrzymaniu  optymalnej wagi. Warto również zadbać o aktywność fizyczną codziennie lub prawie codziennie uprawiać sport przez 45 minut. Jeśli nie pozwala nam na to zdrowie lub samopoczucie nawet długi spacer jest  formą zalecanej przez lekarzy aktywności fizycznej. Utrzymanie prawidłowej masy ciała jest niezbędnym elementem decydującym o długości i jakości naszego życia.

Dodaj Komentarz

Twój adres email nie będzie wyświetlany.Wymagane pola są oznaczone *

*