przygotowywanie kolacji

Kolacja na diecie

Od dawna panuje przekonanie, że aby dbać o linię należy zrezygnować z kolacji. Dziś obalamy ten mit i podpowiadamy, że aby chudnąc trzeba kolację jeść. Dobrze skomponowany ostatni posiłek w ciągu dnia to bardzo ważna zasada racjonalnego odżywiana się. Pożywana i lekka kolacja maja pomoc regulować metabolizm oraz zapewnić zdrowy i spokojny sen.

Nie idź spać głodna

kobieta z zegaremRezygnowanie z kolacji to podstawowy błąd w procesie odchudzania. Jak każdy posiłek, kolacja jest istotna i spełnia ważną funkcję. Sen to najdłuższy okres, w którym nasz organizm nie otrzymuje pożywienia. Jeśli zrezygnujemy z ostatniego posiłku przerwa ta wydłuży się jeszcze bardziej. Odbije się to negatywnie na naszym metabolizmie i nie pozwoli właściwe kontrolować procesu odchudzania. Jeśli położymy się do łóżka głodni, gorzej będziemy spać, a rano nie obudzimy się wypoczęci. Sen ma na celu odprężenie i zregenerowanie organizmu. Potrzebne do tego są substancje odżywcze, które dostarczymy właśnie podczas kolacji.

Nie jem po 18?

Ta zasada sprawdza się jedynie w przypadku osób, kładących się spać około godziny 20-21. Ostatni posiłek w ciągu dnia należy spożyć na 2 do 3 godzin przed pójściem do łóżka. Zatem jeśli na spoczynek udajesz się o 23 nie rezygnuj z jedzenia po godzinie 18. Zjedz lekką, dietetyczną kolację nawet o 20. Najważniejsze oczywiście jest właściwie zbilansowanie pod względem kalorycznym i odżywczym ostatniego posiłki. Zapewni on nam energię niezbędną do odnowy komórek i tkanek w organizmem, syntezy białek ustrojowych oraz wielu enzymów i hormonów.

Zbilansowany posiłek

Kluczowe w procesie odchudzanie jest odpowiednie bilansowanie posiłków. Zarówno śniadania, obiadu oraz kolacji. Ostatni posiłek spożywa w ciągu dnia powinien dostarczać 25-30% wartości energetycznej całej diety. Wydaj esie dużo? I prawidłowo. Potrzebujemy odpowiedniej dawki jedzenie, która pozwoli przetrwać nam wielogodzinna głodówkę sen. Najważniejszy jest właściwy dobór produktów, z których stworzymy danie kolacyjne. Nie zaleca się jedzenie tłustych, smażonych czy grillowanych potrwa. Znacznie obciążą żołądek, utrudnią przez to sen i odpoczynek. Przy komponowaniu kolacji należy uwzględnić źródła węglowodanów złożonych, takie jak pieczywo risottopełnoziarniste, kasze, brązowy ryż czy otręby pszenne. Do nich warto dodać pełnowartościowe białkowe, którego źródłem są jaja, chude mięso i ryby. Niezbędne są także warzywa, które dostarczą witamin oraz błonnika pokarmowego. Idealnym zestawem na kolację są wszelkie risotta, sałatki z pieczywem lub grzankami, omlety lub zupy czy lekkie dania obiadowe. Unikajmy ciężkostrawnych, wzdymających potrwa. Ograniczmy na noc spożywacie roślin strączkowych czy owoców bogatych we fruktozę.

 

Dodaj Komentarz

Twój adres email nie będzie wyświetlany.Wymagane pola są oznaczone *

*