metody_odchudzania (1)

Metody odchudzania

 Nadwaga i otyłość to choroby cywilizacyjne, które dotyczą coraz większej grupy społeczeństwa.  Z nadmierną masą ciała zmaga się co piąty, dorosły mieszkaniec Europy. Problem ten nie omija także dzieci, wśród których z roku na rok rośnie tendencja do występowania niebezpiecznej nadwagi lub otyłości. Nadmierne kilogramy już dawno przestały być jedynie problemem estetycznym. Obecnie wiadomo, że przyczyniają się do rozwoju groźnych chorób i powikłań. Osoby borykające się z nadwagą lub otyłością narażone są na pojawienie się cukrzycy typu 2, nadciśnienia tętniczego, miażdżycy, niektórych nowotworów oraz chorób stawów i kości. Eksperci alarmują, że z nadmierną masą ciała trzeba skutecznie walczyć. Pozbycie się zbędnej tkanki tłuszczowej sprzyja zachowaniu zdrowia i poprawie jakości życia.

Pierwsze słowo, które przychodzi na myśl osobie pragnącej schudnąć to dieta. Świat nauki oraz Internet oferują przeróżne metody na pozbycie się nadwagi. Dietetycy i żywieniowcy zalecają zmianę stylu życia uwzględniającą prawidłową dietę oraz regularną aktywność fizyczną. Rekomendują spożywanie odpowiedniej liczby posiłków dziennie, wybór produktów z różnych grup oraz umiar w spożywaniu słodyczy, eliminację słodkich napojów, przetworzonej żywności czy alkoholu. Zalecają, aby w diecie nie zabrakło produktów dostarczających wszystkich niezbędnych składników odżywczych: białek, węglowodanów, tłuszczów i błonnika pokarmowego. Ponadto zawracaj uwagę na istotną role witamin i składników mineralnych zarówno w zdrowym żywieniu jaki i w diecie odchudzającej. Zalecaną utratą masy ciała jest gubienie 0,5 do 1 kilograma tygodniowo, którą możemy osiągnąć obniżając wartość energetyczną diety o 500-1000 kcal. Większe zmiany i szybsza redukcja nadwagi są niewskazane, gdyż będą nieefektywne. Zdaniem ekspertów planowanie diety w oparciu o rekomendacje instytutów i towarzystw naukowych to najlepsza metoda na skuteczna walkę z nadwagą i otyłością. W połączeniu z aktywnością fizyczną zwiększa prawdopodobieństwo osiągniecia trwałych efektów diety odchudzającej oraz polepszenia stanu zdrowia.

metody_odchudzaniaKolejnymi sposobami, częściej wybieranymi przez osoby otyłe, są restrykcyjne diety. Autorzy nowatorskich planów żywieniowych zasypują nas informacjami o cudownym działaniu swojej diety. Jeśli chcemy świadomie się odchudzać powinniśmy zgłębić każdy temat i odpowiedzieć na nurtujące nas pytania, gdyż stosowanie monotonnych diet może nieść duże ryzyko. Głównymi zasadami diet celujących w utratę nadmiernej masy ciał jest obniżenie wartości energetycznej dziennej racji pokarmowej lub opieranie jadłospisu na wybranych składnikach odżywczych dostarczanych przez zalecane produkty.  Najczęściej zmniejszeniu ulega wartość energetyczna diety. Dieta 1000 kcal, kopenhaska lub VLCD (z ang. Very Low Calorie Diet) to najpopularniejsze przykłady diet, których głównym założeniem jest redukcja kalorii. O ile dieta 1000 kcal jest często rekomendowana przez specjalistów, gdyż przy takiej wartości energetycznej może być zbilansowana, to pozostałe plany żywieniowe budzą sporo wątpliwości. Dieta kopenhaska to jedna z bardziej rygorystycznych diet, która dostarcza zaledwie ¼ dziennego zapotrzebowania na energię. Jest dietą bardzo niskokaloryczną, niedoborowa w wiele substancji. Przed jej wdrożeniem warto zapoznać się ze wszystkimi zasadami, aby wyeliminować niebezpieczeństwo do minimum. Specjalistyczna dieta VLCD jest programem żywieniowym zalecanym otyłym osobom, który może być stosowany jedynie pod kontrolą lekarza z uwagi na bardzo niską wartość energetyczną i odżywczą.

Kolejną kategorią diet są programy żywieniowe, opierające swoje jadłospisy na wybranych produktach, dostarczających wybrany składnik odżywczy w większej ilości kosztem pozostałych. Najpopularniejsze są diety białkowe (np. dieta Dukana, paleo,), nisko węglowodanowe (dieta Atkinsa), bogatotłuszczowe (dieta Kwaśniewskiego) lub takie, które nakazują niełączenie niektórych potraw (dieta Montignaca, Diamondów). Wszystkie te programy odchudzające cieszą się coraz większą popularnością, ze względu na ich skuteczność. Jednak ich dużą wadą jest monotonność jadłospisów i ryzyko wystąpienia efektu jo-jo zaraz po zakończeniu kuracji. Na rynku dostępne są także specjalistyczne diety, których menu opiera się na gotowych posiłkach. Przykładem jest dieta Cambridge, która swoim klientom oferuje zupki, koktajle i batoniki o specjalnym składzie dostosowanym do kuracji i celów diety odchudzającej.

metody_odchudzania (6)Coraz częściej wybieranym sposobem na uratę zbędnej tkanki tłuszczowej są suplementy, wspomagające odchudzanie. W ich składzie znajdują się substancje, które przyśpieszają metabolizm, zwiększają spalanie tkanki tłuszczowej lub utrudniają wchłanianie składników odżywczych w przewodzie pokarmowym.  Substancje to to błonnik pokarmowy, L-karnityna, chrom, ekstrakt zielonej herbaty, zielona kawa, chrom, kwas linolowy CLA. Producenci suplementów dieta i leków wspomagających odchudzanie często rekomendują stosowanie diety o obniżonej wartości energetycznej i regularną aktywność fizyczną, jako nieodłączne elementy kuracji odchudzającej.

Jeśli powyższe metody nie przynoszą rezultatów najczęściej wyborem jest operacja, zwłaszcza u osób cierpiących na otyłość olbrzymią (BMI powyżej 40 kg/m2).  Zabiegi bariatryczne polegają głównie na zmniejszeniu żołądka lub powierzchni, która wchłania substancje odżywcze. Efekty są natychmiastowe, jednak pacjenci nie są zwolnieni z przestrzegania specjalistycznej diety i często muszą zmieniać styl życia, aby nie dopuścić do ponownego przybrania na wadze.

metody_odchudzania (5)Pomocne w walce ze zbędną kanką tłuszczową są zabiegi kosmetyczne, z których najpopularniejsza jest liposukcja, czyli usuwanie tłuszczu. Jest to metoda, która w szybki sposób pozwala pozbyć się nieefektownego tłuszczyku, ale z pewnością nie zmieni naszej tendencji do przybierania na wadze. Dlatego zaleca się, aby stosować właściwą dietę oraz regularnie uprawiać sport. Pomocne w odchudzaniu mogą być także naturalne suplementy czy składniki odżywcze występujące w wielu produktach spożywczych.

Bez względu na wybór drogi do odchudzania pod uwagę należy wziąć wielkość swojego problemu, czyli ilość kilogramów do zrzucenia. Będzie to dobry punkt zaczepienia i moment startu z nowa dietą i zmianą nawyków żywieniowych. Ponadto w procesie odchudzania istotną rolę odgrywa stan naszego zdrowia, wydolność fizyczna oraz choroby, które mogą utrudniać efektywną utratę masy ciała. Dlatego zaleca się konsultację z dietetykiem, wspólny wybór i omówienie najlepszej drogi do pozbycia się nadwagi lub otyłości.

 

Dodaj Komentarz

Twój adres email nie będzie wyświetlany.Wymagane pola są oznaczone *

*