cukier

Naturalne zamienniki cukru

Cukier jest wszechobecny, głównie dlatego, że wzbogaca smak potrawy i czyni ją atrakcyjną dla naszego podniebienia. Często jest nazywany „białym zabójcą”. W tym stwierdzeniu ukrywa się sporo racji. Nadmiar cukru w diecie przyczynia się do powstania otyłości, cukrzycy, osłabienia oporności, grzybicy i próchnicy. Oczyszczony, biały proszek z buraków to niebezpieczna substancja, pozbawiona wartości odżywczych. Natura dała nam niesamowite rośliny, owoce czy zwierzęta produkujące cenne substancje. Warto wykorzystać te dobrodziejstwa i zastąpić nimi zwykły cukier.

 

Miód

miódMiód, owoc pracy pszczół, jest co prawda bardziej kaloryczny od cukru jednak z pewnością bogatszy w cenne substancje. Zawiera niewielkie ilości składników mineralnych (wapnia, fosforu, magnezu, potasu, fluoru, kobaltu i jodu). Żelazo występujące w miodzie przyswajane jest przez organizm w około 60%. Wykorzystujemy je do produkcji hemoglobiny. Miód ponadto zawiera witaminy z grupy B, garbniki, olejki lotne, woski, pyłki kwiatowe, enzymy i kwasy organiczne. Można dodawać go do mięsnych marynat, dosładzać koktajle owocowe lub ser biały na kanapce. Nie przesadzajmy jednak z jego ilością, gdyż podobnie jak cukier, jest źródłem węglowodanów prostych (fruktozy i glukozy).

 

Suszone owoce

owoce suszoneTo świetna alternatywa dla słodyczy. Są słodkie i pełne cennych właściwości. Zawierają cenny błonnik pokarmowy. Możemy ich używać do słodzeni ciast, napojów, jako dodatek do mięs, płatków owianych czy musli. Pamiętajmy, aby dziennie nie spożywać więcej niż porcję, czyli około 30 g. Naturalnie słodkie rodzynki, żurawina, daktyle, figi, morele, śliwki to bogactwo witamin i składników mineralnych.

 

Ksylitol

ksylitolTo cukier pochodzący z dobrze nam znanej brzozy. Ostatnio zyskał sporą popularność, głównie dzięki swoim właściwościom. Ksylitol stymuluje układ odpornościowy, chroniąc nas przed chorobami. Ponadto uważa się, że opóźnia procesy starzenia. Dlaczego warto po niego sięgać? Gdyż jest blisko o połowę mniej kaloryczny od cukru białego, a  w smaku bardziej słodki. Pamiętajmy, aby zachować umiar w jego stosowaniu i nie spożywać więcej niż 3 łyżeczki dziennie.

 

Stewia

stewiaStawi jest rośliną pochodzącą z Paragwaju. Jest bardzo słodka (nawet 300 razy słodsza od cukru) i praktycznie bezkaloryczna. Uważa się, że stewia ma prozdrowotne działanie, między innymi: antyoksydacyjne, przeciwbakteryjne, obniżające poziom cholesterolu i przeciwzapalne. W sklepach dostępny jest słodzik w postaci proszku, tabletek, kryształków, płynu lub w saszetkach. Spożywajmy jedynie zielone lub brązowe ekstrakty, białe lub przeźroczyste pozbawione są cennych substancji. Świeże liście rośliny można dodawać bezpośrednio do herbaty lub kawy.

 

Nierafinowany cukier

muscovadoAlternatywą dla białego cukru jest nieprzetworzony i nieoczyszczony cukier. Nie należy go mylić z brązowym cukrem, który często jest zwykłym, białym proszkiem barwionym melasą. Nierafinowany cukier zawiera 20 razy więcej żelaza i cynku niż cukier oczyszczony. Zanim  zdecydujemy się na jego zakup uważnie przeczytajmy etykietę. Powinno być wyraźnie napisane „cukier nierafinowany”.

Pamiętajmy, że mimo obfitości natury w zamienniki cukru nie należy ich nadużywać.  Są kaloryczne i najczęściej składają się z cukrów prostych. Z pewnością są doskonałą alternatywą dla białego cukru, gdyż zawierają cenne substancje. Jednak to wciąż cukier i dodatkowe kalorie. Zadbajmy o to, aby ilość cukrów prostych nie przekraczała 10% wartości energetycznej naszej codziennej diety. To profilaktyka otyłości i innych, groźnych chorób.

Dodaj Komentarz

Twój adres email nie będzie wyświetlany.Wymagane pola są oznaczone *

*