kobieta z owocami

O owocach kilka słów

Owoce i warzywa to produkty, których nie może zabraknąć w naszej codziennej diecie. Każdego dnia powinniśmy sięgać po ich 5 porcji, tak aby zjadać 400-500 gramów tych produktów. Z uwagi na dużą zawartość cukrów prostych w owocach, zaleca się, aby nie przekraczać 1-2 porcji dziennie. Częściej należy wybierać surowa warzywa.

Owoce to cenne źródło witamin i składników mineralnych. Dostarczają miedzy innymi witaminę C (truskawki, cytrusy, czarna porzeczka, kiwi) oraz beta-karoten (brzoskwinie, morele), które są antyoksydantami. Wzbogacają naszą dietę w magnez, potas i kawas foliowy. Są także źródłem pektyn, czyli rozpuszczalnych frakcji błonnika pokarmowego, które pomagają regulować stężenie glukozy we krwi.  Surowe owoce, spożywanie w odpowiedniej ilości, to sprzymierzeńcy zdrowego żywienia i odchudzania.

Na diecie wybieraj niskokaloryczne owoce

W procesie odchudzaniakluczową rolę odgrywa liczba kalorii, którą spożywamy. Jeśli zatem dbamy o linię do swojej diety powinniśmy włączyć niskokaloryczne owoce. To te, zawierające dużo wody i błonnika pokarmowego. Zaliczamy do nich owoce, które w 100 gramach mają od 20 do 50 kcal, czyli:

  • agrest
  • arbuz
  • cytryna
  • grejpfruttalerz z owocami
  • jabłko
  • jagody
  • maliny
  • mandarynki
  • melon
  • morele
  • papaja
  • pomarańcza
  • pomelo
  • porzeczki białe
  • porzeczki czarne
  • porzeczki czerwone
  • poziomki
  • truskawki
  • śliwki

Uwaga na owocowe pułapki

Nie każdy owoc będzie zalecany na diecie odchudzającej. Owoce, które dostarczają dużo kilokalorii takie jak banany, winogrona, awokado, figi, czereśnie, ananas, powinny być włączane do diety sporadycznie. Nie zaleca się całkowitej rezygnacji z tych nich, gdyż są bogate w cenne witaminy, antyoksydanty (resweratrol obecny w czerwonych winogronach), błonnik pokarmowy, kwasy tłuszczowe (jednonienasycone kwasy tłuszczowe w awokado) oraz enzymy (bromelina w ananasie).  Pamiętajmy, że im bardziej dojrzały jest owoc, tym więcej cukru w nim się znajduje. Unikajmy zatem jedzenie przejrzałych, miękkich lub brązowiejących owoców.

Nie dajmy się także oszukać reklamom soków. Nawet te naturalne są produkowane z koncentratów, które są źródłem cukrów prostych. Unikajmy włączania do swojej diety soków owocowych. Sporadycznie możemy sięgać po te świeżo wyciskane z cytrusów albo dodawać plasterek świeżego owocu do wody z kostkami lodu.

Pamiętajmy, że owoce zwłaszcza arbuz, melon, gruszka, jagody i grejpfrut maja działanie nawadniające, gdyż obfitują wodę. Warto zatem nie rezygnować z nich, zwłaszcza w czasie upałów. Alternatywą dla samych owoców mogą być koktajle mleczne, orzeźwiające smoothie czy sałatki owocowe z płatkami owsianymi i jogurtem.

Dodaj Komentarz

Twój adres email nie będzie wyświetlany.Wymagane pola są oznaczone *

*