odchudzanie bez wyrzeczeń (1)

Odchudzanie bez wyrzeczeń

Słyszysz słowo: dieta i przechodzi cię dreszcz. Na samą myśl robi ci się słabo, bo wiesz, że odchudzanie równa się restrykcje i ograniczenia. Zastanawiasz się czy wytrwasz i czy starczy ci cierpliwości, aby kontynuować dietę. Informujemy, że nie tylko restrykcyjne diety działają. Kilka niewielkich modyfikacji wprowadzonych w codziennym życiu pomoże walczyć z nadwagą. Wystarczy gotować i jeść bardziej świadomie.

Pieczenie ma znaczenie

odchudzanie bez wyrzeczeń (3)Technika przygotowywania potraw w dużej mierze wpływa na ich wartość energetyczną. Jeśli nawet chudego kurczaka, bez skóry, przyrządzimy w panierce z jajka i bułki tartej i podsmażymy na pasteli w głębokim oleju, przestanie być dietetycznym produktem zalecanym podczas odchudzania. Porcja podsmażonej na oleju, małej piersi z kurczaka w panierce to ponad 260 kcal. Tymczasem ta sam pierś upieczona w ziołach z niewielkim dodatkiem oliwy to 150 kcal. Kurczak sam w sobie nie jest kaloryczny, jednak przyrządzony tradycyjne wchłania spore ilości tłuszczu z patelni, co czyni go wysokokalorycznym i niezdrowym. Dlatego zaleca się głównie pieczenie mięs oraz ryb. Używanie specjalistycznego rękawa czy folii i odrobiny tłuszczu sprawi, ze przygotowywane danie będzie smaczne, mniej kaloryczne i soczyste. Specjalną folię nabędziesz w sklepie. Możesz do niej włożyć łososia skropionego okiem z cytryny, pierś z kurczaka zamarynowaną w musztardzie lub ziołach bądź pstrąga z natką pietruszki. W ten sposób możesz przyrządzać także warzywa. Jednak lepiej jeść je na surowo.

Indeks glikemiczny twoim sprzymierzeńcem

Jak wspominaliśmy warzywa oraz owoce najlepiej jeść na surowo. Gotowanie nie tylko zwiększa starty witamin, ale także podnosi indeks glikemiczny. Indeks glikemiczny (IG) jest wskaźnikiem, informującym o tym, jak gwałtownie rośnie stężenie glukozy we krwi po spożyciu wybranego produktu spożywczego. Produkty, które cechuje wysoki indeks glikemiczny sprawiają, że po ich spożyciu  węglowodany wchłonięte w przewodzie pokarmowym spowodują gwałtowny wzrost stężenie glukozy we krwi. W przypadku produktów o niskim IG następuje powolne uwalnianie cukru i systematyczny wzrost jego poziomu we krwi. Te produkty sprzyjają odchudzaniu i zmniejszają uczucie głodu. Do tej grupy zalicza się większość warzyw, niektóre owoce (truskawki, maliny, brzoskwinie) oraz pełnoziarniste produkty zbożowe. Jedna wato wiedzieć, że IG ugotowanej marchewki jest znacznie wyższy niż surowej. Podobnie z ryżem. Rozgotowany, brązowy ryż znacznie szybciej podnosi poziom cukru we krwi niż taki ugotowany al dente (na twardo).

Właściwe wybory

odchudzanie bez wyrzeczeń (2)Wiele z nas nie zdaje sobie sprawy, że nie wszystko co reklamowane jako dietetyczne jest zdrowe. Najlepszym przykładem jest żywność light. Producenci zachwalają swój jogurt 0% lub parówki beztłuszczowe. Tymczasem eliminowanie tłuszczu z produktu wiąże się z dużym dodatkiem konserwantów, cukrów oraz innych, szkodliwych substancji. Tłuszcz to nośnik smaku, ograniczenie jego ilości w nabiale czy innych produktach pogarsza smak, konsystencję oraz walory odżywcze takiego przetworu. Często, finalnie przez dodatek sztucznych substancji i cukru w celu podniesienie walorów smakowych jest on tak samo kaloryczny jak produkt nieodłuszczony. Dlatego wybierając nabiał decydujmy się na zakup naturalnych jogurtów o 1,5-2% zawartości tłuszczu, maślanek i kefirów. Wszelkie wsady owocowe i pitne jogurty dosładzane są cukrem lub sztucznymi słodzikami co pogarsza jakość produkty i podnosi jego kaloryczność. Z parówek najlepiej zrezygnujmy w ogóle. Zamiast przetworzonego mięsa wybierajmy świeże, chude wędliny, pasty jajeczne i twarogowe oraz z nasion roślin strączkowych, bogate z błonnik pokarmowy.

Zaprzyjaźnijmy się z wodą

To powinien być jedyny napój, który towarzyszy nam cały czas. Zrezygnujmy z soków owocowych i słodzonych napojów. Nawet wody smakowe nie będą dobrym wyborem, gdyż są słodzone cukrem dostarczają jedynie pustych kalorii i sztucznych aromatów. Możemy pozwolić sobie na filiżankę kawy, zielonej herbaty lub naparu ziołowego, jednak to naturalna woda mineralna powinna być podstawowym napojem. Wypijajmy jej nawet 2 litry dziennie. Specjaliści zalecają na każdy kilogram masy ciała około 30 ml. Pijmy ją małymi porcjami w ciągu całego dnia W ten sposób będziemy wspomagać nasz metabolizm, oczyszczać organizm z toksyn, a przede wszystkim prawidłowo nawadniać się.

 

Dodaj Komentarz

Twój adres email nie będzie wyświetlany.Wymagane pola są oznaczone *

*