ziarna kawy

Poznaj zieloną kawę

Zielona kawa oraz jej ekstrakty biją rekordy popularności wśród najnowszych preparatów na odchudzanie. Coraz więcej osób stosuje ten specyfik. Do popularności zielonej kawy przyczyniło się wiele pozytywnych opinii na jej temat. Niektóre badania dowodzą, że zielona kawa podnosi skuteczność odchudzania, wpływa na metabolizm i pomaga stabilizować masę ciała.

 

Czym jest zielona kawa?

nasionoZielona kawa to taka sama kawa, jaką wszyscy znamy. Różni się jedynie od tej czarnej tym, że nie została poddana procesowi palenia. Ziarna czarnej kawy przed przetworzeniem były zielone, a swoją ciemną i głęboką barwę zawdzięczają procesowi palenia w temperaturze ponad 200oC. Ta solidna dawka ciepła znacznie zmienia strukturę i właściwości ziarna kawy. Jedna z największych zmian dotyczy ilości substancji, która wspomaga odchudzanie. W czarnej kawie jest jej nawet 15 razy mniej. Substancją tą jest kwas chlorogenowy (CGA).

Na Uniwersytecie w Zurychu przeprowadzono badania, dotyczące wpływu procesu palenia kawy na zawartości kwasu chlorogenowego w ziarnach kawy. Przebadano kilka rodzajów kaw pochodzących z różnych regionów świata: Azji, Afryki i Ameryki Południowej. Okazało się, że naturalne niepalone ziarna, czyli zielona kawa, zawierały 34-43mg kwasu chlorogenowego w gramie. Pochodzenie i gatunek kawy nie miały wpływu na ilość tej substancji. Zielone ziarna w procesie palenia traciły większość cennego składnika. W końcowym produkcie stwierdzono jedynie 2-9mg CGA w każdym gramie ziarna.

Naturalnym źródłem kwasu chlorogenowego (oprócz liści i owoców kawowca) są pokrzywy, karczochy a także brzoskwinie i suszone śliwki. Kwas chlorogenowy to antyoksydant, powodujący obniżenie wchłaniania cukru, co pobudza organizm do pozyskiwania go z innych źródeł, najczęściej zmagazynowanych w wątrobie i tkance tłuszczowej. Kwas chlorogenowy uznawany jest także za substancję o działaniu przeciwbakteryjnym i przeciwgrzybiczym.

Jakie ma działanie i właściwości?

Swoje właściwości odchudzające zielona kawa zawdzięcza obecności wspomnianemu kwasowi chrologenowemu. Badanie nad działaniem i bezpieczeństwem ekstraktów zielonej kawy zostały przeprowadzone w Scranton w USA. Wzięło w nim udział 16 osób (8 kobiet i 8 mężczyzn) w wieku od 22 do 46 lat. Wszystkie osoby cierpiały na nadwagę. Badani przez czas trwania eksperymentu dostawali ekstrakt zielonej kawy, co kilka dni byli diagnozowani, głównie pod kątem utraty masy ciała. Wyniki są obiecujące, gdyż doktor2każdy badany zrzucił średnio 8 kilogramów, pozostając na normokalorycznej diecie (około 2400 kcal na dobę), gdzie węglowodany dostarczały 60% dziennej dawki kilokalorii, tłuszcze około 25% zaś białka 15%. Czyli wartość odżywcza diet była taka sama jak w przypadku zbilansowanego planu żywieniowego.

Zielona kawa nie ma aż tak intensywnego aromatu i smaku jak jej palona siostra. Napar przygotowany z zielonych nasion jest łagodniejszy i delikatniejszy. Zawartość kofeiny w zielonej kawie jest identyczna jak w czarnej. W związku z tym może być ona również alternatywą dla osób chcących zadbać o soją sylwetkę w naturalny sposób, ale nie przepadających za smakiem kawy. Od dłuższego czasu w aptekach i sklepach można kupić specjalne suplementy diety, zawierające wyciąg z zielonej kawy oraz ziarna zielonej kawy, przeznaczone do parzenia.

Najcenniejszymi właściwościami, które zielona kawa zawdzięcza dużej ilości kwasu chlorogenowego i kofeiny są:

  • redukcja masy ciała,
  • przyspieszenie przemiany materii,
  • zmniejszenie apetytu,
  • pomoc w utrzymaniu odpowiedniego poziom cholesterolu,
  • dodawanie energii,
  • wspomaganie redukcji cellulitu.

roces przygotowania zielonej kawy do wypicia niewiele różni się od tradycyjnego procesu. Zielone ziarna należy zmielić. Z uwagi na fakt, iż są one twardsze od czarnych ziarenek, uprzednio, przed wrzuceniem do młynka warto rozdrobnić je w moździerzu. Dopiero tak zmielone ziarna można wsypać do kubka, z którego będziemy pić. Potem pozostaje już tylko zalanie ich wrzątkiem i odczekanie kilka minut. Do zielonej kawy można dodać wiele przypraw wzmacniających jej smak, jak cynamon czy kardamon. Warto eksperymentować, aby uzyskać jak najlepszy smak i aromat.

Czy zielona kawa jest bezpieczna?

dziewczyzna_samaCzy zielona kawa jest tak bezpieczna? To pytanie zadaje sobie każdy pragnący wypróbować tą metodę odchudzania. Z pewnością można powiedzieć, że zielona kawa nie jest bardziej niebezpieczna niż zwykła, czarna kawa. W związku z tym, zalecenie odnośnie jej spożywania nie różnią się od zaleceń dotyczących picia czarnej kawy. Statystyczny mieszkaniec naszego kraju rocznie wypija ponad 100 litrów kawy, to spożycie plasuje nas na 12 miejscu wśród krajów konsumujących tradycyjną kawę. Zielona kawa zdobywa coraz większe rzesze fanów zarówno w Polsce jak i na świecie. Podobnie, jak zwykła kawa, ma właściwości pobudzające dzięki obecności kofeiny. Związek ten nie jest wskazany dla dzieci, młodzieży, kobiet w ciąży i karmiących, osób z nadciśnieniem tętniczym oraz wszystkich tych, którzy ze względów zdrowotnych powinni unikać kofeiny.

 

Suplementy zielonej kawy

Coraz częściej zieloną kawę można kupić w tradycyjnych sklepach. Nie potrzeba już odwiedzać specjalistycznych miejsc. Warto wybrać się do dobrze wyposażonego marketu, aby nabyć ziarna zielonej kawy. Jeśli wolimy dawkować ekstrakt zielonej kawy powinniśmy rozejrzeć się, co oferują nam sklepy internetowe. Wielu z nich ma szeroki szeroki wybór różnego rodzaju preparatów. Najbardziej popularne są kapsułki, zawierające wyciąg.

Zielona kawa to prawdziwy bestseller wśród suplementów wspomagających odchudzanie.

Dodaj Komentarz

Twój adres email nie będzie wyświetlany.Wymagane pola są oznaczone *

*